10 milli/tonna + fa
2002. janur 22., kedd 13:20
Ha be kne bizonytanom, igenis tnkre lehet tenni, valsznleg feladnm. Egy ft tvestl kitp, a betonfalat sszetri, ms autt mr a magassga miatt is maga al gyr, de a kamionnal trtn frontlis tkzs eredmnyben is ktelkedem.
A Szikla cm filmben Sean Connery, a szktt fegyenc egy Hummerrel fl San Francisct romba dnti. Akkor kptelensgnek tartottam, s a filmet a mese kategriba soroltam. Most mr el tudom kpzelni, hogy a Hummer klnsebb srls nlkl lte tl a forgatst, s persze nem trkkfelvtelekkel.
Taln egy grnitsziklkkal megrakott dmperrel trtn tkzs lehet a j megolds. Persze ez is csak akkor, ha a dmper ll, s a htulrl nekicsapd Humvee-t maga al temeti a lezdul rakomny. Budapest utcin ilyen elrettent jrm mg kurizumnak szmt, amit hen jelez az emberek arcrl tkrzd meglepets.
A civilek is rdekldni kezdtek utna, lkn Arnold Schwarzeneggerrel, aki rviddel az blhbor utn felkereste az AM Generalt s vsrolni szeretett volna egy Hummert. Krst elutastottk, mondvn addig nem adnak el civilnek egyetlen terepjrt sem, amg nincsenek felkszlve, hogy msok ignyt is kielgtsk. Termszetesen az rdekldsnek ksznheten megkezddtt a civil Hummer kifejlesztse. A polgri vltozat azonban csak 1992-ben kszlt el.
Az AM General csak ekkorra tudta elvgezni a krnyezetvdelmi s biztonsgi teszteket. A trsteszt meglep eredmnnyel zrult. A 60 km/h-val betonfalnak tkz Hummer csak kis mrtkben rongldott meg, viszont a betonfal darabokra hullott. Ezrt a passzv biztonsgi eszkzk nem is kerltek beszerelsre, pldul olyan dolgok, mint az vfeszt, vagy a lgzsk. Ez persze csalka: A Hummer rettenetes szerkezeti merevsge ugyan garancia arra, hogy karambol esetn nem fog rgyrdni a bentlre, de nem is vesz fel semmit az tkzs energijbl. gy egyrszt irgalmatlan puszttst vgez a baleset msik (felteheten knnyebb s puhbb)rsztvevjben, msrszt szpen felknlja sajt beltert a hirtelen lassuls miatti magatehetetlen felkendsre. Azrt mg mindig rdemesebb inkbb benne lni, mint a szembejvben.
A Hummer fiatalsgt jelzi, hogy a magyarorszgi forgalmazs alig egy ve kezddtt. A civil vltozat a mszaki paramterekben s a kls megjelensben alig klnbzik a katonaitl, utasterben annl inkbb. A Hummer knyelme s tgassga egy luxusautval vetekszik. Szokatlan, hogy a 2,2 mteres szlessge ellenre az lsek kzvetlenl az ajt mellett helyezkednek el.
A kt ls kztti kardnalagt 1 mter szles, fleg ezrt kerltek az lsek kzvetlenl az ajthoz. A kardnalagt alatt kapott helyet az ertviteli s a hajtsrendszer egy rsze. , s persze a kt hts ls kztti, vzzal egybeptett gpfegyver-llvnyzat talpazata.
A bels tr rendkvl tgas, az lsek is knyelmesek, ennek ellenre valsznleg a bartnmet nem ezzel vinnm moziba. Nem mintha nem tetszene neki, csak hazafel elg nehezen tudna hozzm bjni a kettnk kztt hzd hegylncokon t. A kardnalagt tkletes kzponti fekhely lehetne, de 172 centimteres magassgommal sem tudnk knyelmesen kinyjtzni rajta.
Hosszas elmlkeds utn kiderlt, hogy a hely trkpasztalnak kivl, s krtyzni is remekl lehet rajta. A mszerfal ergonmija tkletes, minden kezelszerv knnyen elrhet, a mszerekrl knnyen leolvashatak az adatok, br a kilomterra arnytalanul kicsi a tbbi mszerhez kpest.
A tbb mint 3 tonns kasztni java rszt az acl zrtszelvnyekbl s t kereszttartbl kszl ltravz viseli, amelyre szegecselsi s ragasztsi eljrsokkal kerlnek az alumnium s manyag karosszriaelemek s megerstsek.
A karosszria 4686 mm hossz, tkrk nlkl 2197 mm szles s 1905 mm magas. A tengelytv 3302 mm, a nyomtv 1819 mm. A Hummer megalkotsnl meghatroz volt, hogy a hadsznterekre a gpjrmveket rendszerint lgi ton juttatjk el, s nem ritka az sem, hogy a clba juttats ejternyvel trtnik. Ezrt a karosszrit gy alaktottk ki, hogy miutn kihajtjk egy replgpbl, fldetrsnl kibrja a becsapdst s a "talpra" rkezzen, akrcsak a macska.
Mindkt tengely tekercsrugra tmaszkod ketts trapzkaros felfggesztssel csatlakozik az alvzhoz, amelyet hidraulikus lengscsillapt egszt ki. Az 1,92:1 vgtttel a kerkagyak fels rszn tallhat, emiatt a fltengelyek s az als trapzkarok jelentsen feljebb kerltek, ami nveli a kocsi terepjr kpessgt.
Ezt hen tkrzi az 560 mm-es lpcsmsz-kpessg is, ami tlagos piramisok s nknyuralmi szoborcsoportok talapzatnak lekzdsre tkletesen alkalmas.
A biztonsgi gumiabroncsok rdekessge, hogy az t cellra osztott tmr gumigyrt tartalmaz kerekek nyomsa tengelyenknt szablyozhat az utastrbl, amellett hogy lapos gumival is akr 32 km-t megtehetnk 50 km/h sebessggel.
rdekessg mg, hogy a fktrcsk a differencilmvel egybenttt hzban, a hossztart ltal vdve kaptak helyet, gy nem a kerkagyat, hanem a fltengelyt fkezik. A ngy fktrcsa a szervorsegts s az alapfelszereltsg rszt kpez ABS a nagy sszsly ellenre is rendkvl j fkhatst produkl, de ez nem olyasmi, amit zsfolt autplyn szvesen prblgat az ember.
A manulisan kapcsolhat differencilzrak helyett a Hummert nyomatkfgg Zexel-Torsen differencilokkal lttk el. Ezek a vezet beavatkozsa nlkl a legjobban tapad kerekekhez tovbbtjk a legnagyobb nyomatkot gy, hogy kzben kompatibilisek a blokkolsgtlval.
Az AM General egy benzines s egy dzelmotorral forgalmazza a Humveet, de az eurpai zemanyagrak miatt Magyarorszgon csak a 6,5 literes V8-as, hengerenknt 2 szelepes, OHV vezrlses turbdzel motor rendelhet.
Fogyasztsa 17-22 liter, ami elszr soknak tnik, de ha figyelembe vesszk, milyen mostoha terepviszonyok kztt hasznlhat, s milyen valszntlenl hatalmas, nem is sok. A nagy tvgyhoz nagy zemanyagtank dukl, a 95 literes ftartly mellett egy 65 literes segdtartly is a rendelkezsnkre ll.
Az alapfelszereltsg relatve gazdag: ABS, rdismagn 8 hangszrval, elektromos ablakemelk, kzponti zr, lgkondcionls, plss lskrpit, segd zemanyagtank, szervokormny, hogy csak a fontosabbakat emltsem. Ez nem rossz egy ultra-hardcore terepjrtl. Ellenben mindezekkel egytt a Hummer alapra ppen 30 milli. Plusz fa. Extraknt rendelhet a CD-lejtsz CD-trral, csrl 5400 kg teljestmnnyel, erstett (hehe) alvz, elektromos tkrk (pedig mks ksrlet bell tnylni a jobb oldalra), gallytrrcs, felakadsvdelem, kardnvdelem, fellp kszb, pnclozs, immobiliser, kzponti kerknyoms-szablyz, laposan is hasznlhat kerekek, tetfnyszrk, orszgti kerekek, br krpitozs lsek.
A Humveet a neki legjobban megfelel terepen teszteltk a Budai-hegysgben s a budapesti forgalomban. Neheztsknt a terepet friss h bortotta. Amikor kzltk, hogy az Am General csak automata vlts modelleket kszt, az arcomrl lefagyott a mosoly.
Nem is olyan haszontalan tallmny a nyomatkvlt. Gond nlkl meglltam egy meredek emelked kells kzepn, s - a forgalmaz buzdtsra - anlkl, hogy kivettem volna sebessgbl, vagy behztam volna a kzifket, kiszlltam s krbejrtam.
Az induls sem jelent gondot, hiszen csak a gzt kell nyomni. Nem volt olyan hely, ahol ne ment volna el ez a dromedr, akr utak nlkl is kpes lenne vidman lni. Tallkoztunk egy elakadt autval: mulatsgos knnyedsggel hzta ki a ktybl gy, hogy kzben mg csak el sem kapart a havas emelkedn.
A Hummer nemcsak terepen llja meg a helyt, mretei ellenre vrosi kzlekedsben is maradand lmnyt nyjt. Knnyen kezelhet: nem szmtanak a ktyk, nem kell kerlgetni, szk helyen nem jelent gondot tpadka s jrdaszegly.
Radsul a szervkormny s az automata vlt lehetv teszi, hogy teljesen a forgalomra koncentrlhassunk. A j zajszigetels ellenre is hallani a mechanikus alkatrszek s a terepgumi hangjt - mint muzsikus flnek az rmda. A zajforrsok az aut karaktere miatt egyltaln nem zavark, s mg nagy sebessgnl sem teszik lehetetlenn a beszlgetst, igaz egy kicsit nagyobb hanger kell. Parkolni mr kicsit nehzkesebb, br inkbb a szlessg, mint a hosszsg okoz gondot.
Az emberek ktflekppen reaglnak a Humvee lttn. A gyakoribb, hogy csodlattal nzik. A ritkbb a teljes rmlet: inkbb csak a zebrn tkel gyalogosok szemben vltem felfedezni, amikor szleltk a vszesen kzelg monstrumot.
Valsznleg a kzeljvben sem elzi meg a Suzukit az eladsi listn, de a bestit vezetve mintha hirtelen egy msik kzlekedskultrba csppennnk. Az emberek nem prblnak meg kiszortani, befurakodni. Soha. Elzkenyek, udvariasak, gond nlkl tudunk svot vltani, tsorolni. Mg a gppuska nlkl is.
Legnagyobb teljestmny: 195 LE (3400 ford/perc) Legnagyobb nyomatk: 583 Nm (1700 ford/perc) 4 fokozat automata vlt Gyorsuls 0-100 Km/h: 18.5 s Vgsebessg: 135 Km/h Oldalazkpessge 40% kapaszkodkpessge 60% gzlmlysg 762 mm fordulkr tmrje: 16.2 m alapr: 30 000 000 + fa (hosszplats, hardtop) 35.000.000 Ft + FA (Wagon vltozat) 33.000.000 Ft + FA (4 ajts, rvidplats, hardtop) |